صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > تجارب اجرای شاخصه دوم


  چاپ        ارسال به دوست

تجارب اجرای شاخصه دوم مدارس امین

تجارب اجرای شاخصه دوم

تجارب اجرای شاخصه دوم مدارس امین 

 

شاخصه دوم :. محبت و عشق به خدا، قرآن و اهل بیت علیهم السلام

قلب جایگاه محبت خداست و اگر با محبت های غیر خدا پر شود باعث انواع انحرافات و نکبت ها در زندگی دانش آموز می شود و خاستگاه رفتاری او بر همین اساس دچار دگرگونی می شود لذاست که در روایت آمده؛ القلب حرم الله فلا تسکن غیر الله.

در روایت داریم:

الإمام زين العابدين عليه السلام: أوحَى اللّه ُ عز و جل إلى موسى عليه السلام : حَبِّبني إلى خَلقي ، وحَبِّبِ الخَلقَ إلَيّ.قالَ: يا رَبِّ كَيفَ أفعَلُ ؟ قالَ: ذَكِّرهُم آلائي ونَعمائي لِيُحِبّوني، فَلَئِن تَرُدَّ آبِقا عَن بابي أو ضالاًّ عَن فِنائي أفضَلُ لَكَ مِن عِبادَةِ مِائَةِ سَنَةٍ بِصِيامِ نَهارِها و قِيامِ لَيلِها.

امام سجاد عليه السلام: خداوند عز و جل به موسى عليه السلام وحى كرد : «مرا محبوب خلقم گردان و خلقم را محبوب من گردان.
موسى عليه السلام گفت : پروردگارا ! چگونه اين كار را انجام دهم ؟
فرمود : «نعمت ها و عطاهاى مرا به آنان يادآورى كن ، تا مرا دوست بدارند ، كه اگر شخصِ گريزان از درگاهم و يا گم شده از آستانم را بازگردانى و هدايت نمايى ، از عبادت صد ساله اى كه روزهايش را روزه دار و شب هايش را شب زنده دار باشى ، برايت برتر است»

 

هدف

نهادینه سازی و تثبیت محبّت و عشق به خدا، قرآن و اهل‏بیت(در دل دانش‏آموزان، به طوری که محبّت دیگران در طول این علاقه بوده، وی در مسیر رسیدن به مرحلة حبیب اللهی باشد.

 

http://amin.zitova.ir/uploads/آقاي_بختياري_-دبيرستان_ماندگار_امام_صادق.ppt

 

http://amin.zitova.ir/uploads/آقای_حبیب_الله_نوری.pptx

http://amin.zitova.ir/uploads/آقاي_حسن_نوري_-هنرستان_شهيد_امر_اللهي.ppt

 

http://amin.zitova.ir/uploads/آقاي_نوروزي2.pptx

 

http://ttp://amin.zitova.ir/uploads/حضرت_معصومه.ppsx

 

http://amin.zitova.ir/uploads/شاخصه_دوم.pptx

http://amin.zitova.ir/uploads/مدرسه_دكتر_سيدي.pptx

http://amin.zitova.ir/uploads/شهيد_فهميده.pptx

 

 

روش‏ها و راهکارها

  •  بیان نعمت‏های الهی، اعم از مادی و معنوی:
  • معنوی مثل: دین، قرآن، پیامبر-و ائمه(؛
  • مادی مثل: آفرینش کرات آسمانی، خورشید، ستارگان و.... (درسنامه، روزنامه دیواری و....)
  • تبین حکمت احکام الهی و آموزه‏های دینی؛
  • بیان آثار محبت خدا واهل بیت در دنیا و آخرت (درسنامه، روزنامه دیواری، جزوه، پوستر، فلش کارت) از جمله المرء مع من احبَّ

3.

  • بیان اخبار علمی که در لسان روایات آمده است. برای مثال: پیامبر-فرمودند: آب زمزم بهترین آب روی زمین است. این مسئله امروزه توسط دانشمند ژاپنی ثابت شده است. و مثال‏های متعدد دیگر (جزوه، فلش کارت، روزنامه دیواری، پوستر، پاورپوینت، درس نامه)؛
  • ذکر مواردی از عنایات الهی و کرامات معصومین(برای حلّ مشکلات (توسط مربی و دانش‏آموزان)؛
  •  تبیین ویژگی‏های محبّت به خدا، مانند اینکه:
  • محبّت خدا، عشق برتر است؛
  • عشق به خدا، درمان عشق‏های مجازی است؛
  • این عشق به فراق منتهی نمی‏شود؛
  • محبت خدا با محبت خوبان (پدر، مادر، معلم و...) قابل جمع است.(مثل 1 درسنامه، مقاله و...)
  • تبیین زیبایی‏های کلام الهی و سخنان پیامبر-، اهل‏بیت(: «اِنَّ النَّاسَ لَوْعَلِموُا مَحَاسِنَ کِلَامنا لَاَتّبعوُنا»[1]؛ (درسنامه، مقاله، روزنامه دیواری و...)
  • بیان اینکه خدا و رسول صل الله علیه و آله و اهل بیت انسانها را می بینند و بر اعمال و رفتار آنها آگاهند «و قل اعملوا فسیر الله عملکم و رسوله والمومنون».
  • تبیین جلوه‏های رحمانی و محبت‏آمیز خدا به بندگان  (درسنامه، مقاله، روزنامه دیواری و...)؛
  • تبیین جلوه‏های شاد اهل‏بیت(در دنیا و آخرت؛ (درسنامه، مقاله، روزنامه دیواری و...)
  • تبیین و مقایسة رفتار کریمانة اهل‏بیت(با رفتار های نامناسب دشمنان (مثل بستن آب به روی لشکریان امام علی%توسط معاویه و نبستن آب توسط حضرت علی%به روی لشکریان معاویه در صفین) (درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛
  • بیان برخی از ویژگی‏های رفتاری پیامبر و اهل‏بیت(مثل کمک به دیگران، انفاق، دستگیری از نیازمندان و... (درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛


[1]. میزان الحکمۀ، ری شهری، ج 8، ح 13797.

 

 

http://amin.zitova.ir/uploads/پیگیری_شاخصه_دوم.ppt

http://amin.zitova.ir/uploads/متوسطه_شهيد_زرگري.pptx

http://amin.zitova.ir/uploads/مدرسه_دكتر_سيدي2.pptx

 

  • بیان علاقه و محبت پیامبر و اهل‏بیت(نسبت به پیروانشان، چنانکه امام زمان(عج) در توقیع شریف خود به شیخ مفید)مرقوم فرمود: «انّا غَیرُ مُهمِلیِنَ لِمُراعَاتِکُم وَ لا نَاسِینَ لِذِکرِکُم»[1](درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛
  • بیان ویژگی‏های شخصیتی پیامبر-که معرف عظمت و کرامت ایشان است(درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛
  • معرفی ائمه(به عنوان ولیّ نعمت و واسطة فیض الهی با قرائت قسمتی از زیارت جامعه و ادعیة دیگر(درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛
  • تبیین اصرار بر هدایت توسط اهل‏بیت(مثل: ]بِالْمُؤمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیم[یا ]عزیزٌ علیه ما عنتّم[[2]، ]و ما ارسلناک الا رحمةً للعالمین[[3]و ... (درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛
  • بیان برخی از رفتارهای عاشقانه و فداکاریهای یاران اهل‏بیت((مانند میثم تمار، مالک اشتر و...) (درسنامه، روزنامه دیواری و....)؛
  • تبیین و یادآوری این نکته که محبت خدا با گناه در دل جمع نمی شود. «القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله» (درس نامه و...)
  • درخواست از دانش‏آموزان برای بیان کارهایی که اهل‏بیت(دوست دارند و اینکه چه کارهایی را برای آنها و جلب رضایت‏شان انجام دهیم(دستور العمل)؛
  • راه‏اندازی هیئتی ویژه مخصوص جوانان و نوجوانان از دانش‏آموزان و مشارکت دادن آنها در کارهای اجرایی این هیئت‏ها(دستور العمل)؛
  • برگزاری مراسم باشکوه در اعیاد مذهبی و ایجاد سرور در مدرسه و مشارکت دادن دانش‏آموزان در این کارها (هر قسمتی از مدرسه را چند نفر از آنها تزیین کنند و...) (دستور العمل)؛
  • بیان خصوصیات اذکار، آیات، سور و دعاها و تأکید بر انس با آنها، با عنایت بر فهم و ترجمة آنها(جزوه، روزنامه دیواری، فلش کارت)؛
  • اختصاص فرصتی برای ذکرهایی مثل صلوات، استغفار، دعای سفر و مطالعه، دعای وقت خواب یا وضو و ترویج اذکار مختلف(دستور العمل)؛
  • تبیین اهمیت احترام به سادات با توجه به انتساب آنان به پیامبر اکرم-(درسنامه، روزنامه دیواری، فلش کارت، پوستر، سخنرانی های کوتاه)؛
  • تشویق به نذر برای اهل‏بیت(به منظور تکامل معنوی و رفع مشکلات زندگی(دستور المعل)؛
  • ترویج فرهنگ سلام، از جمله سلام کردن به اهل‏بیت((هر روز در صبحگاه به یک نفر از اهل‏بیت(سلام داده شود) (درسنامه، روزنامه دیواری، فلش کارت، پوستر، سخنرانی های کوتاه و دستور العمل)؛
  • ذکر آثار دنیوی و اخروی هدیه دادن و سلام به اهل‏بیت(چنان‏ که در زیارت جامعه آمده است: «و جعل صلاتنا علیکم طیباً لخلقنا و طهارهً لانفسنا و تزکیهً لنا و کفّارهً لذنوبنا»(درسنامه، روزنامه دیواری، فلش کارت، پوستر، سخنرانی های کوتاه)؛
  • بیان آداب ارتباط و انس با اهل‏بیت((مانند آداب زیارت و...) (درسنامه، روزنامه دیواری، فلش کارت، پوستر، سخنرانی های کوتاه)؛
  • شروع کلاس با قرائت آیت الکرسی و دعای سلامتی امام زمان(عج) یا توسل به اهل‏بیت(؛(دستورالعمل اجرایی)
  • گره زدن شادی‏های دانش‏آموزان به اهل‏بیت((مثلاً در ایام میلاد ائمه(برای دانش‏آموزان ممتاز یا منظم و همچنین آنهایی که با امام مورد نظر همنام هستند، هدیه داده شود) (دستورالعمل اجرایی)؛
  • استفاده از زنگ «یا علی» برای استراحت یا مراسم شاد(دستورالعمل اجرایی)؛
  •  تبیین محبوبیت دانش‏آموزان نزد خدا و اهل‏بیت(«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يُحِبُ‏ بُغَاةَ الْعِلْم‏»(دستورالعمل اجرایی)؛
  • برپایی نمایشگاهی از عکس، خاطرات و توسلات نخبگان و علما به ائمه اطهار((دستورالعمل اجرایی)؛
  • اختصاص ساعت فکر به منظور اینکه در راه این محبت چه کارهایی انجام داده اند یا می توانند انجام داد(دستورالعمل اجرایی)؛
  • استفاده صوت قرائت قرآن و بیان تفسیر خوب و ذکر بشارت های قرآن؛
  • بیان اخبار علمی قرآن و آبات قرآن بر طبیعت از جمله تأثیر آن بر مولوکولهای آب و ... (درسنامه و...) ؛
  • نام گذاری فرزندان به نام اهل بیت و تکریم و احترام به آنها بخاطر همین نام؛
  • فضاسازی محیط آموزشی به تناسب میلاد و وفیات اهل بیت ((دستورالعمل اجرایی)؛
  • استفاده از دانش آ»وزان به اینکه هر کدام در وصف اهل بیت علیهم السلام و ابعاد زندگی آنها مقاله ای و یا انشائی بنویسند؛
  • بیان قصه و داستان دلدادگان به اهل بیت علیهم السلام.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1]. بحار الانوار، مجلسی، ج 53، ص 175.

[2]. توبه/ 28.

[3]. انبیاء/ 107.

 

 


١١:٠٢ - چهارشنبه ٧ خرداد ١٣٩٩    /    شماره : ٤١٢٩٠٥    /    تعداد نمایش : ٩٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
Login
تعداد بازدید کنندگان تاکنون : 62795      اکنون : 1

معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه - مدیریت همکاری‌های تبلیغی
اداره مدارس امین ... تلفن 
٠٢۵٣٧٢۵۵٨٩٠   داخلی ۴۶٩